Πώς αντιμετωπίζεται η Νόσος Osgood – Schlatter

Η Νόσος Osgood – Schlatter, επιστημονικά γνωστή ως αποφυσίτιδα του κνημιαίου κυρτώματος, αποτελεί την πιο συχνή φλεγμονή του γόνατος και πιο συγκεκριμένα στο σημείο που καταλήγει ο τένοντας στο οστό. Είναι πολύ συχνή πάθηση σε παιδιά και εφήβους 9-15 ετών και κυρίως σε όσους ασχολούνται με αθλήματα, με μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης στα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια.

Τα αίτια εμφάνισης της νόσου

Καθώς στη φάση της ανάπτυξης τα οστά, οι μύες και όλη η δομή αναπτύσσονται, η καταπόνηση λόγω ενασχόλησης με αθλήματα, και κυρίως με όσα περιλαμβάνουν τρέξιμο και άλματα, ενισχύει τον κίνδυνο εμφάνισης της Νόσου Osgood – Schlatter. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έφηβοι που δεν είναι τόσο δραστήριοι αποκλείονται από το ενδεχόμενο πάθησης. Επίσης, η νόσος Osgood – Schlatter μπορεί να οφείλεται σε έντονη κόπωση ή ακόμα και σε προηγούμενο τραυματισμό.  Επίσης, περαιτέρω καταπόνηση ίσως να οδηγήσει και στην εξέλιξη της πάθησης.

Τα συμπτώματα της νόσου

Όταν ένας έφηβος πάσχει από τη νόσο Osgood – Schlatter, τα συμπτώματα που αντιμετωπίζει είναι επώδυνα και εμφανίζονται κυρίως κατά τη διάρκεια της άσκησης. Τα συνηθέστερα συμπτώματα που εμφανίζονται είναι:

• Πόνος στο γόνατο, ή και στα δύο γόνατα
  • Ευαισθησία στο σημείο του κνημιαίου κυρτώματος
  • Οίδημα στο κνημιαίο κύρτωμα
  • Πόνος κατά την έκταση του γόνατος
  • Πόνος κατά το κάθισμα και το γονάτισμα
  • «Σφίξιμο» των μυών στο μπροστινό ή στο πίσω μέρος του μηρού.

Οι τρόποι αντιμετώπισης της νόσου

Μετά τη λήψη ιστορικού και την κλινική εξέταση, η νόσος επιβεβαιώνεται με ακτινογραφίες, υπερηχογράφημα και απεικονιστικές εξετάσεις. Κατόπιν όλων αυτών , ο γιατρός θα αποφασίσει για τον καταλληλότερο τρόπο αντιμετώπισης της νόσου, που κύριο στόχο έχει τον περιορισμό του πόνου αλλά και του οιδήματος. Με ποιους τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί η νόσος;

• Αποφυγή καταπόνησης
  • Αποχή από τις αθλητικές δραστηριότητες για κάποιο διάστημα
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Χειρουργική επέμβαση, σε σπάνιες περιπτώσεις.

Όταν ο έφηβος ή η έφηβη που αντιμετωπίζει τη νόσο Osgood – Schlatter φτάσει σε ηλικία στην οποία σταματάει πλέον η ανάπτυξη (περίπου 14 ετών για τα κορίτσια και 16 ετών για τα αγόρια), τα συμπτώματα της νόσου θα υποχωρήσουν και θα εξαφανιστούν. Μέχρι όμως να συμβεί αυτό υπάρχουν τρόποι να ανακουφιστούν τα παιδιά από τα επώδυνα συμπτώματα.