Κύστη Baker: η πιο συχνή πάθηση στο γόνατο

Η κύστη Baker είναι ίσως η πιο συχνή πάθηση στο γόνατο. Βρίσκεται στο πίσω μέρος του γόνατος και συγκεκριμένα στην ιγνυακή κοιλότητα, για αυτό και ονομάζεται και ιγνυακή κύστη. Η κύστη είναι γεμάτη με υγρό και έτσι εμφανίζεται ένα εξόγκωμα στο πίσω μέρος του γόνατος που ενοχλεί τους ασθενείς. Συνήθως έχει μικρό μέγεθος και δεν είναι επώδυνη, ωστόσο σε περίπτωση που μεγεθύνεται προκαλεί συμπτώματα και χρειάζεται αντιμετώπιση.

Τα αίτια που προκαλούν την κύστη Baker
Η κύστη Baker στην ουσία αποτελεί τη συσσώρευση αρθρικού υγρού εξαιτίας κάποιας φλεγμονής. Η συσσώρευση του υγρού είναι εκείνη που δημιουργεί το εξόγκωμα στην πίσω πλευρά του γόνατος. Τα αίτια που προκαλούν την κύστη του Baker είναι:
• Ρήξη μηνίσκου
• Οστεοαρθρίτιδα
• Ρευματοειδής αρθρίτιδα
• Ρήξη πρόσθιου χιαστού συνδέσμου
• Υμενίτιδα
• Φυματίωση
• Άλλες παθήσεις των ιστών

Τα συμπτώματα της κύστης Baker
Η κύστη Baker συνήθως είναι μικρού μεγέθους και δεν προκαλεί συμπτώματα στους ασθενείς, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα ανακαλύπτεται τυχαία στα πλαίσια κάποιας εξέτασης. Όταν αυξάνεται η συσσώρευση του υγρού και αντίστοιχα το μέγεθος της κύστης τότε είναι που διάφορα συμπτώματα κάνουν την εμφάνισή τους και επιδεινώνονται με τη δραστηριότητα. Τα συμπτώματα μπορούν να περιλαμβάνουν:
• Πόνο στο γόνατο
• Δυσκολία στην κάμψη του γόνατος
• Οίδημα στο γόνατο και στο κάτω μέρος του ποδιού
• Μούδιασμα στο πόδι
• Ευαισθησία στην περιοχή.

Η διάγνωση και η θεραπεία της κύστης Baker
Η διάγνωση της κύστης Baker γίνεται μέσω λήψης ιστορικού και κλινικής εξέτασης και επιβεβαιώνεται με τη λήψη μαγνητικής τομογραφίας. Η σοβαρότητα και η ένταση των συμπτωμάτων θα καθορίσει τον ενδεδειγμένο τρόπο αντιμετώπισης, ο οποίος μπορεί να είναι συντηρητικός ή και χειρουργικός. Σε γενικές γραμμές η κύστη Baker αντιμετωπίζεται με:
• Ξεκούραση
• Αποφυγή δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα
• Περίδεση
• Παγοθεραπεία
• Φαρμακευτική αγωγή
• Έγχυση κορτικοστεροειδών
• Αφαίρεση του αρθρικού υγρού με χρήση βελόνας
• Χειρουργική επέμβαση η οποία συνήθως πραγματοποιείται με τη μέθοδο της αρθροσκόπησης. Η ανοιχτή επέμβαση προτιμάται σε εκτεταμένες βλάβες.

Η άμεση επίσκεψη στους ειδικούς με την αντίληψη της κύστης Baker είναι επιβεβλημένη ακόμα και σε περιπτώσεις που δεν προκαλεί συμπτώματα. Η κύστη καλό είναι να επιβλέπεται από τους ειδικούς ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα επιδείνωσης.