Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα, πώς προκαλείται και πώς αντιμετωπίζεται;

Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα, πώς προκαλείται και πώς αντιμετωπίζεται

Η Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα είναι η χρόνια εκείνη νόσος που επιδρά στις αρθρώσεις και εμφανίζεται σε παιδιά, καθώς δύναται να αρχίσει σε οποιαδήποτε ηλικία πριν τα 17 έτη, σπανίως όμως θα εμφανιστεί πριν τον πρώτο χρόνο της ζωής του παιδιού. Πρόκειται για μια από τις πιο συχνές νόσους στα παιδιά, περίπου 1-4 στα 1000, ενώ προσβάλλει συχνότερα τα κορίτσια σε σχέση με τα αγόρια σχεδόν σε διπλάσιο ποσοστό.

Οι πιο κοινές μορφές της νόσου είναι:
• Η συστηματική μορφή, όταν εκτός από τις αρθρώσεις προσβάλλονται και άλλα μέλη και συστήματα του σώματος, όπως πχ η καρδιά
• Η ολιγοαρθρική μορφή, όταν προσβάλλονται έως και 4 αρθρώσεις (κυρίως τα γόνατα και οι καρποί). Σχεδόν τα μισά παιδιά με ΝΙΑ εμφανίζουν αυτή τη μορφή και κυρίως τα κορίτσια.
• Η πολυαρθρική μορφή όταν προσβάλλονται περισσότερες από 4 αρθρώσεις
• Η ψωριασική μορφή, η οποία συνδυάζει την αρθρίτιδα με τη δερματική ψωρίαση.

Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα: οι αιτίες
Αν και ο όρος ιδιοπαθής χρησιμοποιείται ακριβώς για να υποδηλώσει την απουσία γνωστών αιτιών που μπορεί να προκαλέσουν τη νόσο, διάφοροι παράγοντες έχουν κατηγορηθεί για την εμφάνισή της. Μια δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος το οποίο στρέφεται ενάντια στον αρθρικό υμένα που βρίσκεται γύρω από την άρθρωση φαίνεται να είναι μια από τις κύριες αιτίες. Ο αρθρικός υμένας για να αντιδράσει παράγει υγρό το οποίο συγκεντρώνεται στην άρθρωση και προκαλεί διάφορα συμπτώματα, όπως πόνος και δυσκαμψία. Αυτή η φλεγμονή δύναται κατόπιν να μεταφερθεί και σε άλλους ιστούς της άρθρωσης.
Επίσης, έχουν κατηγορηθεί γενετικοί, ορμονικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες για την εμφάνιση της νόσου.

Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα: τα συμπτώματα
Η νόσος συνοδεύεται από συγκεκριμένα συμπτώματα όπως:
• Δημιουργία υγρού στις αρθρώσεις
• Διόγκωση της άρθρωσης
• Πόνος
• Δυσκαμψία
• Μειωμένη ικανότητα κίνησης της άρθρωσης που έχει προσβληθεί.
Τα συμπτώματα μπορεί να διαφέρουν από ασθενή σε ασθενή, ανάλογα με τη μορφή που μπορεί να λάβει η νόσος.

Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα: οι τρόποι αντιμετώπισης
Αν και στα αρχικά της στάδια η νόσος είναι δύσκολο να εντοπιστεί εντούτοις απαιτούνται κλινική εξέταση και εργαστηριακές εξετάσεις ενώ ενδέχεται να χρειαστούν και απεικονιστικές εξετάσεις (υπέρηχος, ακτινογραφίες, μαγνητική τομογραφία).
Η αντιμετώπιση περιλαμβάνει περισσότερο τρόπους να ανακουφιστεί ο ασθενής από τα ενοχλητικά συμπτώματα και μπορεί να περιλαμβάνει:
• Φαρμακευτική αγωγή
• Χορήγηση κορτικοστεροειδών
• Πρόγραμμα Φυσικοθεραπείας
• Ειδικές ασκήσεις
• Εγχύσεις βιολογικών παραγόντων
• Χρήση κηδεμόνα
• Χειρουργική επέμβαση.

Η Νεανική Ιδιοπαθής Αρθρίτιδα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο ασθενής θα εμφανίσει αρθρίτιδα και κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής του. Η σωστή διατροφή, η τακτική άσκηση και η διατήρηση μιας σωστής στάσης σώματος θα βοηθήσουν στην πρόληψη της νόσου αλλά και στην πρόληψη της εξάπλωσής της και της επιδείνωσης των συμπτωμάτων.