Όλα όσα θέλετε να μάθετε για τη σπονδυλική στένωση

Η σπονδυλική στένωση είναι συχνή πάθηση της σπονδυλικής στήλης και αφορά τη στένωση του σπονδυλικού σωλήνα στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης με ταυτόχρονη πίεση του νωτιαίου μυελού. Η σπονδυλική στένωση προκύπτει ως συνδυασμός παραγόντων που προκαλούν στένωση της διαμέτρου του σπονδυλικού σωλήνα. Μπορεί επίσης να προκύψει λόγω φυσιολογικής φθοράς των σπονδύλων, λόγω κάποιας κήλης του μεσοσπονδύλιου δίσκου, κάποιου κατάγματος κ.α. Τι συμπτώματα έχει όμως η σπονδυλική στένωση και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;

Τα συμπτώματα

Όταν η νόσος βρίσκεται στα αρχικά στάδια συνήθως δεν εμφανίζει συμπτώματα, όταν όμως τα συμπτώματα ξεκινήσουν τα πιο συχνά είναι:

• πόνος στη μέση
  • πόνος και αδυναμία στα πόδια
  • μυρμήγκιασμα στα κάτω άκρα
  • διαταραχές στην εντερική λειτουργία (κένωση και ούρηση).

Πώς αντιμετωπίζεται η σπονδυλική στένωση;

Η διάγνωση της σπονδυλικής στένωσης γίνεται με τη λήψη ιστορικού και με κλινική εξέταση ενώ επιβεβαιώνεται με ακτινογραφίες και μαγνητική τομογραφία. Κατόπιν αυτών ο ιατρός αποφασίζει τον καταλληλότερο τρόπο αντιμετώπισης. Η σπονδυλική στένωση μπορεί να αντιμετωπιστεί με :

• συντηρητική αγωγή (παυσίπονα και αντιφλεγμονώδη)
  • λήψη κορτιζόνης, είτε σε χάπι είτε ως ένεση
  • χρήση ζώνης και περιορισμό δραστηριοτήτων
  • φυσικοθεραπεία
  • χειρουργική επέμβαση όταν αποτυγχάνουν οι παραπάνω τρόποι ή όταν η στένωση είναι μεγάλη. Η χειρουργική επέμβαση έχει ω στόχο την αποσυμπίεση των νεύρων και τη διεύρυνση του σπονδυλικού σωλήνα ενώ αφαιρούνται και τυχόν κήλες. Σε ορισμένες περιπτώσεις ενδέχεται να χρειαστεί και σπονδυλοδεσία. Οι ασθενείς συνήθως είναι σε θέση να σηκωθούν από το κρεβάτι την ίδια ή την επόμενη μέρα του χειρουργείου και να πάρουν εξιτήριο 2-3 ημέρες μετά, ενώ ο πόνος μπορεί να αντιμετωπιστεί με κοινά παυσίπονα και αντιφλεγμονώδη.

Οι ασθενείς μπορούν να επιστρέψουν στην εργασία τους μετά από περίπου 2-3 εβδομάδες (εάν είναι εργασία γραφείου) ενώ η επιστροφή σε αθλητικές δραστηριότητες μπορεί να πραγματοποιηθεί μετά από 6 περίπου εβδομάδες.