Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: αίτια και αντιμετώπιση

Ως σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα ορίζεται η πάθηση εκείνη που χαρακτηρίζεται από πόνο, μούδιασμα και αδυναμία στο χέρι και στα δάχτυλα. Η πάθηση εμφανίζεται συχνότερα σε γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες, συνήθως σε ηλικίες μεταξύ 40-70 ετών και σε όσους ασχολούνται πολλές ώρες πληκτρολογώντας σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. Το σύνδρομο είναι γνωστό και ως σύνδρομο του μέσου νεύρου καθώς είναι αποτέλεσμα της πίεσης του μεσαίου νεύρου που υπάρχει στον καρπό.

Τα αίτια

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα προκαλείται όταν το μέσο νεύρο πιέζεται ως αποτέλεσμα του οιδήματος που μπορεί να εμφανίσουν οι ιστοί γύρω από τους τένοντες. Σε φυσιολογικές συνθήκες οι ιστοί γύρω από τους τένοντες έχουν την ιδιότητα να τους λιπαίνουν διευκολύνοντας έτσι την κάμψη των δακτύλων, όταν όμως υπάρχει οίδημα ο χώρος συρρικνώνεται και έτσι ασκείται πίεση στο νεύρο. Οι αιτίες που μπορεί να προκαλέσουν πίεση στο νεύρο και κατ’ επέκταση το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα περιλαμβάνουν:
• συχνή και πολύωρη χρήση ηλεκτρονικού
• γενικότερη έντονη χρήση του χεριού στη διάρκεια της ημέρας με επαναλαμβανόμενες κάμψεις
• χρόνια χειρονακτική εργασία
• ορμονικές διαταραχές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή μετά την εμμηνόπαυση
• ρευματοειδής αρθρίτιδα
υποθυρεοειδισμός
σακχαρώδης διαβήτης
• κληρονομικότητα
• γάγγλια
• παλαιότεροι τραυματισμοί ή κατάγματα
• φλεγμονές.

Τα συμπτώματα

Τα συμπτώματα της πάθησης, συνήθως κάνουν την εμφάνισή τους σε ήπια ένταση και προοδευτικά γίνονται εντονότερα. Τα συμπτώματα που συνοδεύουν την πάθηση μπορεί να είναι:
• μούδιασμα και πόνος στο χέρι που μπορεί να επιδεινώνονται τη νύχτα
• μούδιασμα κυρίως στον αντίχειρα, τον δείκτη, τον μέσο και τον μικρό παράμεσο και όχι στο μικρό δάχτυλο
• πόνος στο χέρι που μπορεί να αντανακλάται και εώς τον ώμο του ασθενούς
• αδυναμία του ασθενή να κάνει λεπτές κινήσεις με τα χέρια του όπως να κουμπώσει κουμπιά ή ακόμα και να κρατήσει αντικείμενα στο χέρι του με αποτέλεσμα να πέφτουν, σε σοβαρά περιστατικά
• αίσθηση καψίματος.

Η αντιμετώπιση του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα

Η πάθηση είναι δυνατόν να διαγνωστεί με κλινική εξέταση ενώ επιβεβαιώνεται με ηλεκτρομυογράφημα ή λήψη ακτινογραφιών.
Η θεραπεία του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα μπορεί να είναι συντηρητική ή χειρουργική, ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η πάθηση. Οι συντηρητικοί τρόποι αντιμετώπισης περιλαμβάνουν:
• τροποποίηση δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα
• φαρμακευτική αγωγή
• τοποθέτηση νάρθηκα
• πρόγραμμα φυσικοθεραπείας.
Σε περιπτώσεις αποτυχίας της συντηρητικής αγωγής να αντιμετωπίσει τα συμπτώματα ή σε σοβαρά περιστατικά η λύση που προτείνεται είναι η χειρουργική επέμβαση. Η χειρουργική αντιμετώπιση περιλαμβάνει διάφορες μεθόδους, όπως είναι η πλήρης διάνοιξη, η ενδοσκοπική χειρουργική αποκατάσταση και η μικροχειρουργική αποκατάσταση. Στην ανοιχτή επέμβαση πετυχαίνεται αποσυμπίεση του νεύρου μέσω της διάνοιξης του εγκάρσιου συνδέσμου του καρπού. Η ενδοσκοπική χειρουργική αποκατάσταση είναι η πλέον σύγχρονη μέθοδος αντιμετώπισης του Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα και προτιμάται ευρέως από τους ασθενείς καθώς προσφέρει άριστα αποτελέσματα. Από μία μικρή οπή 1-2 εκατοστών εισάγεται ειδικό νυστέρι το οποίο είναι συνδεδεμένο με κάμερα και προβάλλει την περιοχή σε οθόνη, και αποσυμπιέζει το νεύρο κόβοντας τον εγκάρσιο σύνδεσμο. Η μέθοδος αυτή είναι αρκετά δημοφιλής καθώς διαρκεί το πολύ 15 λεπτά, ο ασθενής επιστρέφει στο σπίτι του την ίδια ημέρα ενώ μπορεί να επανέλθει στην εργασία του ύστερα από περίπου μία εβδομάδα, αν η εργασία του δεν είναι βαριά χειρωνακτική. Άλλη μέθοδος είναι η μικροχειρουργική αποκατάσταση η οποία γίνεται με μεγέθυνση χρησιμοποιώντας ειδικά γυαλιά λούπες και με την επινευρόλυση μπορούμε να καθαρίσουμε το νεύρο από τις συμφύσεις.

Οι ασθενείς είναι σε θέση να επανέλθουν στις καθημερινές τους δραστηριότητες μετά από περίπου 2 εβδομάδες από την ημέρα του χειρουργείου.