Τι είναι και πώς αντιμετωπίζεται η άκανθα πτέρνας

Η άκανθα είναι μια από τις πιο συχνές παθήσεις της πτέρνας η οποία χαρακτηρίζεται από έντονο πόνο ο οποίος δυσκολεύει σε μεγάλο βαθμό τις καθημερινές δραστηριότητες των ασθενών, ακόμα και το περπάτημα. Πρόκειται για κοινή πάθηση και υπολογίζεται ότι περίπου το 10% των ανθρώπων θα έρθουν αντιμέτωποι με την άκανθα πτέρνας κάποια στιγμή στη ζωή τους.

Ποια αίτια προκαλούν την άκανθα πτέρνας;

Η άκανθα πτέρνας μπορεί να εμφανιστεί είτε στο κάτω είτε στο πίσω μέρος της πτέρνας. Τα πιο συνηθισμένα αίτια που προκαλούν την άκανθα πτέρνας είναι:

• Ακατάλληλα παπούτσια, τα οποία δεν στηρίζουν την καμάρα του ποδιού όπως θα έπρεπε
  • Παρατεταμένη πίεση στα πόδια, πχ από ορθοστασία, περπάτημα, τρέξιμο, άθληση και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που προκαλεί πίεση στα πόδια
  • Παχύσαρκα, υπέρβαρα άτομα
  • Σακχαρώδης διαβήτης
  • Η ηλικία. Η πλειοψηφία των ασθενών με άκανθα πτέρνας είναι άνω των 40 ετών.
  • Διάφορες παθήσεις του άκρου ποδός, όπως ρευματοειδής αρθρίτιδα, οστεοαρθρίτιδα κ.α.
  • Σφικτοί μύες στη γαστροκνημία
  • Προηγούμενος τραυματισμός

Ποια συμπτώματα εμφανίζει η άκανθα πτέρνας;

Από τα πιο χαρακτηριστικά συμπτώματα της άκανθας πτέρνας είναι ο έντονος πόνος. Όταν κάποιος υποφέρει από άκανθα που εμφανίζεται στο πέλμα, ο πόνος εντοπίζεται όταν το πέλμα πιέζεται. Ο πόνος μάλιστα είναι τόσο έντονος ειδικά τις πρωινές ώρες που καθιστά τα πρώτα βήματα της ημέρας εξαιρετικά δύσκολα και επώδυνα. Αν η άκανθα εμφανίζεται στο πίσω μέρος ο πόνος εντοπίζεται στην περιοχή του αχίλλειου τένοντα ενώ ενδέχεται να συνοδεύεται και από πρήξιμο.

Πώς αντιμετωπίζεται η άκανθα πτέρνας;

Είτε η άκανθα πτέρνας είναι οπίσθια είτε πελματιαία, σε κάθε περίπτωση η αντιμετώπισή της πρέπει να είναι άμεση καθώς σε αντίθετη περίπτωση τα συμπτώματα επιδεινώνονται. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η άκανθα πτέρνας; Υπάρχουν διάφοροι τρόποι, ανάλογα με το είδος της πάθησης αλλά και τη σοβαρότητα του κάθε περιστατικού. Οι συνηθέστεροι τρόποι αντιμετώπισης είναι:

• Ξεκούραση ώστε να μειωθεί ο πόνος
  • Διατάσεις
  • Παγοθεραπεία για να μειωθεί ο πόνος αλλά και το πρήξιμο
  • Χρήση ειδικών ορθωτικών πάτων
  • Χρήση μαλακών αθλητικών παπουτσιών
  • Φαρμακευτική αγωγή με αντιφλεγμονώδη
  • Ενέσεις κορτιζόνης
  • Χειρουργική επέμβαση σε σοβαρά περιστατικά και σε περίπτωση αποτυχίας των παραπάνω μεθόδων.

Η άκανθα πτέρνας είναι κοινή πάθηση της περιοχής ενώ οι ασθενείς καλό είναι να αναζητούν άμεσα τη συμβολή των γιατρών για τον ιδανικότερο τρόπο αντιμετώπισης της πάθησης. Σε περίπτωση που δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, τα συμπτώματα επιδεινώνονται και η καθημερινότητα των ασθενών γίνεται ακόμα δυσκολότερη.