Αστάθεια ώμου: όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Η πάθηση «αστάθεια ώμου» αναφέρεται στην κατάσταση κατά την οποία ο ώμος χάνει την σταθερότητά του και εξαρθρώνεται με σχετική ευκολία. Η αστάθεια ώμου συνήθως αναφέρεται σε μια χρόνια πάθηση με επαναλαμβανόμενα επεισόδια εξαρθρημάτων και όχι σε ένα μόνο μεμονωμένο περιστατικό εξάρθρωσης ώμου. Η αστάθεια του ώμου είναι σοβαρή περίπτωση και μπορεί να θέσει σε κίνδυνο ακόμα και καριέρες επαγγελματιών αθλητών αλλά και να επιφέρει μεγάλες και σημαντικές δυσκολίες σε καθημερινές ενέργειες και δραστηριότητες σε μη αθλητές.

Ποιες αιτίες προκαλούν την αστάθεια ώμου;

Οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν την αστάθεια του ώμου μπορεί να είναι:

• Σοβαρός τραυματισμός, ο οποίος αποτελεί συχνά την πρώτη αιτία εξάρθρωσης του ώμου. Όταν ο ώμος υποστεί εξάρθωση οι σύνδεσμοι, τα οστά κτλ τραυματίζονται και όταν επουλωθούν δεν επανέρχονται πλήρως στην αρχική τους θέση αλλά σε μια θέση που «επιτρέπει» στον ώμο να βγει ξανά.
  • Τραυματισμοί μικρής σημασίας που υποτροπιάζουν. Αυτό συμβαίνει συνήθως, αλλά όχι αποκλειστικά, σε αθλητές των οποίων τα αθλήματα σχετίζονται με επαναλαμβανόμενες κινήσεις του ώμου, όπως πχ αθλητές κολύμβησης.
  • Ανατομία του ώμου. Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις ασθενών οι οποίοι δεν έχουν αντιμετωπίσει στο παρελθόν τραυματισμούς (είτε σοβαρούς είτε όχι) ωστόσο η ανατομία του ώμου τους είναι τέτοια που μπορεί να μετατοπίζεται προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.

Ποια συμπτώματα εμφανίζει η αστάθεια ώμου;

Τα συμπτώματα της χρόνιας αστάθειας του ώμου είναι:

• Πόνος λόγω επαναλαμβανόμενου μικροτραυματισμού
  • Υποτροπιάζοντα εξαρθρήματα του ώμου
  • Αίσθηση ότι ο ώμος πρόκειται να εξαρθρωθεί
  • Αίσθηση αστάθειας στο χέρι

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η αστάθεια ώμου;

Για να καθοριστεί η καταλληλότερη θεραπεία για την αντιμετώπιση της αστάθειας του ώμου, χρειάζεται πρωτίστως να διαγνωστεί με ακρίβεια. Η διάγνωση της αστάθειας του ώμου περιλαμβάνει τη λήψη πλήρους ιστορικού, κλινική εξέταση και απεικονιστικές εξετάσεις (μαγνητική ή/και αξονική τομογραφία). Στη συνέχεια ο γιατρός αποφασίζει τον καταλληλότερο τρόπο αντιμετώπισης της πάθησης. Οι πιο συνηθισμένοι τρόποι αντιμετώπισης της αστάθειας του ώμου είναι:

• Ακινητοποίηση για κάποιες ημέρες
  • Ασκήσεις ενδυνάμωσης
  • Χειρουργική επέμβαση, η οποία ενδείκνυται για όλες τις αιτίες πρόκλησης της αστάθειας του ώμου. Η επέμβαση πραγματοποιείται αρθροσκοπικά με τη χρήση κάμερας και μέσω ελάχιστων και μικρών οπών στο δέρμα. Η μέθοδος αυτή επιτρέπει την πλήρη αποκατάσταση από την πάθηση και καθώς ο ασθενής θα ακολουθήσει ένα πλήρες πρόγραμμα αποκατάστασης, θα είναι σύντομα σε θέση να συνεχίσει και πάλι τις συνήθεις δραστηριότητές του.

Η αστάθεια του ώμου μπορεί να αποδειχθεί ιδιαιτέρως δύσκολη για τον ασθενή καθώς δυσχεραίνει κατά πολύ τις καθημερινές του δραστηριότητες. Είναι σημαντικό οι ασθενείς να απευθύνονται στους ειδικούς με την εμφάνιση ακόμα των πρώτων συμπτωμάτων ώστε ο γιατρός να καθορίσει τον ενδεδειγμένο τρόπο αντιμετώπισης.