Δισκοειδής μηνίσκος και πώς αντιμετωπίζεται

Οι μηνίσκοι υπάρχουν στα γόνατα και είναι υπεύθυνοι για την απορρόφηση των κραδασμών και την καλύτερη κατανομή των φορτίων ανάμεσα στα δύο γόνατα. Οι μηνίσκοι στη φυσιολογική τους μορφή έχουν ημισεληνοειδή μορφή, ενίοτε όμως μπορούν να εντοπιστούν σε σχήμα δίσκου. Σε αυτή την περίπτωση γίνεται λόγος για δισκοειδή μηνίσκο και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αφορά τον έξω μηνίσκο. Συναντάται στο περίπου 5% του πληθυσμού ενώ ενδέχεται να αφορά και τα δύο γόνατα.

Ο δισκοειδής μηνίσκος διακρίνεται σε 3 κατηγορίες:

• Πλήρης, όταν ο δισκοειδής μηνίσκος καλύπτει όλο τον έξω κνημιαίο κόνδυλο
  • Ατελής, όταν καλύπτει μέρος του έξω κνημιαίου κονδύλου
  • Ασταθής, όταν έχει απολέσει της οπίσθιες μηνισκο-κνημιαίες προσφύσεις του.

Τα συμπτώματα του δισκοειδούς μηνίσκου

Ο δισκοειδής μηνίσκος δεν έχει συγκεκριμένη αιτιολογία, προκύπτει συνήθως ως ανατομική παραλλαγή. Τα συμπτώματα όμως που εμφανίζει είναι κοινά στους πάσχοντες. Πιο συγκεκριμένα, τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

• Πόνο
  • Οίδημα
  • Δυσκαμψία της περιοχής
  • Αστάθεια
  • Αδυναμία πλήρους έκτασης ή κάμψης
  • «Κλικ» στην κίνηση του γόνατος

Η διάγνωση και η αντιμετώπιση του δισκοειδούς μηνίσκου

Η λήψη ιατρικού ιστορικού, η κλινική εξέταση, η ακτινογραφία αλλά και η μαγνητική τομογραφία θα αναδείξουν τον δισκοειδή μηνίσκο και με βάση αυτά τα αποτελέσματα ο γιατρός θα καθορίσει τον ενδεδειγμένο τρόπο αντιμετώπισης. Ο δισκοειδής μηνίσκος μπορεί να αντιμετωπιστεί με:

• Παρακολούθηση, χωρίς περιορισμό των δραστηριοτήτων όταν δεν υπάρχουν συμπτώματα
  • Χειρουργική επέμβαση όταν υπάρχουν συμπτώματα. Η επέμβαση πραγματοποιείται με τη μέθοδο της αρθροσκόπησης με μερική μηνισκεκτομή αλλά και μηνισκοπλαστική η οποία θα φέρει στον μηνίσκο μια πιο φυσιολογική μορφή. Ανάλογα με τις ενδείξεις, μπορεί να πραγματοποιηθεί και μηνισκοσυρραφή. Η επέμβαση γίνεται με τοπική αναισθησία ενώ ο ασθενής κινητοποιείται αμέσως μετά την επέμβαση.

Η αποθεραπεία μετά την επέμβαση είναι γρήγορη και ο ασθενής είναι σε θέση να επιστρέψει στις καθημερινές του δραστηριότητες σύντομα. Σε ότι αφορά τις αθλητικές δραστηριότητες η επάνοδος σε αυτές υπολογίζεται μετά από περίπου 3 εβδομάδες.