ΡΗΞΗ ΥΠΕΡΑΚΑΝΘΙΟΥ

Τι είναι η ρήξη υπερακανθίου

Ρήξη υπερακανθίου είναι γενικώς μια επώδυνη κατάσταση στην οποία εισέρχεται το άτομο όταν κοπεί ή αποκολληθεί ο τένοντας στον ώμο. Μαζί με την τενοντοπάθεια αποτελεί την πιο συχνή αιτία πόνου στη συγκεκριμένη περιοχή. Η ρήξη υπερακανθίου είναι γνωστή και ως ρήξη τενοντίου πετάλου, ωστόσο αυτή η έννοια συμπεριλαμβάνει και τους υπόλοιπους τένοντες του ώμου. Συχνά και χάριν συντομίας, η ρήξη υπερακανθίου χρησιμοποιείται για να περιγράψει και ρήξεις στροφικού πετάλου, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει και άλλους τένοντες του ώμου. Το στροφικό πέταλο περιλαμβάνει τον υποπολάτιο, τον υπερακάνθιο, τον υποακάνθιο και τον ελάσσονα στρογγυλό τένοντα και όλοι μαζί χρησιμεύουν στο να μπορεί το χέρι να στρίβει. Η ρήξη υπερακανθίου μπορεί να είναι μερική, όταν αφορά μια σχισμή στον τένοντα, ή πλήρης όταν σχηματίζεται τρύπα στον τένοντα.

Αίτια

Οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν ρήξη του υπερακανθίου είναι πολλές και μπορεί να αφορούν είτε τη γήρανση του τένοντα (είναι πιο πιθανό ο τένοντας να υποστεί μερική ή πλήρη ρήξη σε ηλικίες άνω των 60 χρόνων), είτε κάποιο τραυματισμό (πχ όταν πέσει κάτι πάνω στο τεντωμένο χέρι) είτε ακόμα και την τριβή του τένοντα λόγω κάποιων επαναλαμβανόμενων κινήσεων του άνω άκρου.

Συμπτώματα – Κλινική εικόνα

Η ρήξη (μερική ή πλήρης) συνοδεύεται από διάφορα συμπτώματα. Αυτά, μεταξύ άλλων, είναι ο έντονος πόνος στον ώμο που σε ορισμένες περιπτώσεις δυσκολεύει τον ασθενή στον ύπνο ειδικά όταν ξαπλώνει στην πλευρά του πάσχοντος χεριού, η αδυναμία του ασθενή να σηκώσει το χέρι του πάνω από το κεφάλι του, και γενικότερος περιορισμός στις κινήσεις του χεριού. Τα συμπτώματα αυτά, ανάλογα με την περίπτωση, δύνανται να είναι μεμονωμένα, να συνδυάζονται ή ακόμα και να εμφανίζονται όλα μαζί. Η πρώτη ένδειξη της ρήξης υπερακανθίου είναι ο πόνος και το οίδημα στην περιοχή και σταδιακά αυτά τα συμπτώματα θα υποχωρήσουν δίνοντας τη θέση τους στα συμπτώματα μιας χρόνιας πάθησης.

Διάγνωση

Η διάγνωση της ρήξης γίνεται από τους ειδικούς ορθοπεδικούς και περιλαμβάνει γενική συζήτηση αλλά και εξετάσεις. Πιο συγκεκριμένα, ο γιατρός σας θα σας ζητήσει ένα πλήρες ιστορικό σχετικά με το χρόνο στον οποίο εμφανίστηκαν τα πρώτα συμπτώματα, τη διάρκειά τους κτλ. Κατόπιν ακολουθεί η κλινική εξέταση κατά τη διάρκεια της οποίας εκτιμάται η κατάσταση του ώμου και των σημείων που εμφανίζουν εντονότερο πόνο. Στη συνέχεια θα ζητηθούν και διαγνωστικές εξετάσεις όπως ακτινογραφία ή μαγνητική έτσι ώστε να μπορέσει ο γιατρός να έχει μια πλήρη εικόνα της κατάστασης και του προβλήματος. Η διάγνωση της ρήξης του υπερακανθίου γίνεται και με υπέρηχο τελευταίας γενιάς και υψηλής ευκρίνειας ώστε να μπορεί ο γιατρός να αποτυπώσει και να διαγνώσει με κάθε λεπτομέρεια το πρόβλημα.

Θεραπεία

Η θεραπεία της ρήξης του υπερακανθίου τένοντα περιλαμβάνει πολλά στάδια και το πόσο και ποια από αυτά θα ακολουθηθούν εξαρτάται από την έκταση του προβλήματος, την ηλικία, το αίτιο που προκάλεσε τη ρήξη του υπερακανθίου κτλ. Μια πρώτη μορφή θεραπείας είναι η ανάπαυση του άνω άκρου για κάποιες ημέρες, μπορεί να προταθεί ακόμα και η τοποθέτηση «φακέλου» και η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής (παυσίπονα και αντιφλεγμονώδη). Στη συνέχεια μπορεί να προταθεί φυσικοθεραπεία για κάποιο διάστημα ώστε να ανακουφιστεί ο ασθενής από τα συμπτώματα. Αν όλα τα παραπάνω αποτύχουν ή εάν ο γιατρός σας το κρίνει απαραίτητο, υπάρχει πάντα και η χειρουργική αντιμετώπιση της ρήξης του υπερακανθίου. Η χειρουργική αντιμετώπιση συνήθως ενδείκνυται όταν οι προηγούμενοι τρόποι θεραπείας έχουν αποτύχει, όταν το άτομο που πάσχει είναι άνω των 65 ετών, αν η βλάβη είναι εξαρχής πολύ σοβαρή, όταν οι κινήσεις του ώμου είναι πολύ περιορισμένες, σε άτομα με αθλητική δραστηριότητα κ.α και προσφέρει πλήρη αποκατάσταση και λειτουργικότητα του ώμου. Η θεραπεία γίνεται αρθροσκοπικά, απαιτεί ελάχιστη νοσηλεία συνήθως μιας ημέρας, ενώ για κάποιο διάστημα μετά το χειρουργείο ο ασθενής χρειάζεται να ακολουθήσει κάποια κινησιοθεραπεία ή φυσικοθεραπεία και περίπου 4 μήνες μετά το πέρας του χειρουργείου, ο ασθενής αποκτά πλήρη λειτουργικότητα του ώμου και του άνω άκρου του.