Ρήξη μηνίσκου και πώς αντιμετωπίζεται

Η ρήξη μηνίσκου είναι ένας από τους πιο κοινούς τραυματισμούς της περιοχής του γόνατος. Συναντάται πιο συχνά σε αθλητές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αποκλείονται οι υπόλοιπες πληθυσμιακές ομάδες. Ο μηνίσκος είναι δομή στην άρθρωση του γόνατος και είναι υπεύθυνος για την απορρόφηση των κραδασμών και συμβάλει σημαντικά στη σταθερότητα του γόνατος. Υπάρχουν δύο μηνίσκοι στο γόνατο, ο έσω και ο έξω. Η ρήξη προκύπτει όταν ένα σχίσιμο στον μηνίσκο διαταράσσει τη φυσιολογική του δομή και επηρεάζει τη λειτουργία του.

Οι αιτίες που προκαλούν τη ρήξη μηνίσκου
Η ρήξη μηνίσκου μπορεί να προκύψει ως αποτέλεσμα:
• Τραυματισμού στη διάρκεια μιας αθλητικής δραστηριότητας, συνήθως αυτών που περιλαμβάνουν απότομες αλλαγές κατεύθυνσης λόγω της απότομης κάμψης και στροφής του γόνατος (πχ μπάσκετ, ποδόσφαιρο, τένις κ.α)
• Απλής κάκωσης, όταν συμβαίνει σε άτομα άνω των 55 ετών. Ένα βαθύ κάθισμα, το ανέβασμα μιας σκάλας, ακόμα και το κάθισμα ή η έγερση από το αυτοκίνητο.

Τα συμπτώματα της ρήξης μηνίσκου
Την ώρα του τραυματισμού οι ασθενείς συχνά αναφέρουν ότι αισθάνονται πόνο και ακούν έναν ήχο σαν κάτι να έχει σπάσει. Αυτά είναι τα πρώτα συμπτώματα της ρήξης μηνίσκου αλλά δεν είναι τα μοναδικά. Σε γενικές γραμμές τα συμπτώματα της ρήξης μηνίσκου περιλαμβάνουν:
• Ήχο σχισίματος ή σπασίματος στο γόνατο
• Πόνο
• Οίδημα
• Δυσκαμψία
• Αίσθηση αστάθειας στο γόνατο
• Αίσθηση εμπλοκής
• Απώλεια του εύρους της κίνησης στο γόνατο.

Η διάγνωση και η αντιμετώπιση της ρήξης μηνίσκου
Για να αντιμετωπιστεί κατάλληλα, θα πρέπει πρώτα η ρήξη μηνίσκου να διαγνωστεί με ασφάλεια. Η διάγνωση περιλαμβάνει τη λήψη ιστορικού και κλινική εξέταση ενώ επιβεβαιώνεται με τη λήψη ακτινογραφιών ή/και μαγνητικής τομογραφίας. Κατόπιν της διάγνωσης ο γιατρός θα συστήσει τον καταλληλότερο τρόπο αντιμετώπισης, ανάλογα με την ηλικία, τις δραστηριότητες του ασθενούς, αλλά και το μέγεθος της ρήξης.
Η ρήξη μηνίσκου μπορεί να αντιμετωπιστεί με:
• Ξεκούραση
• Παγοθεραπεία
• Περίδεση και ανύψωση του γόνατος
• Φαρμακευτική αγωγή με μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη
• Αρθροσκόπηση, η οποία αποτελεί την πλέον σύγχρονη, γρήγορη, ασφαλή και ανεκτή μέθοδο αποκατάστασης. Με δύο μικρές τομές λίγων χιλιοστών ο ορθοπεδικός εισάγει τα ειδικά εργαλεία προκειμένου να διορθώσει τις βλάβες. Ανάλογα με τη μέθοδο που θα ακολουθηθεί, ο ασθενής μπορεί να πάρει εξιτήριο και την ίδια ημέρα. Κατόπιν θα χρειαστεί να ακολουθήσει και ένα πρόγραμμα αποκατάστασης.

Η ρήξη μηνίσκου καλό είναι να διαγιγνώσκεται και να αντιμετωπίζεται άμεσα. Γι αυτό με την εμφάνιση των πρώτων κιόλας συμπτωμάτων συστήνεται οι ασθενείς να επισκέπτονται τους ειδικούς προκειμένου να λάβουν έγκαιρα τη θεραπεία και να προλάβουν ενδεχόμενη επιδείνωση του τραυματισμού.