Ρήξη οπίσθιου χιαστού: αίτια και θεραπεία

Ο οπίσθιος χιαστός είναι ένας από τους τέσσερις συνδέσμους που ενώνουν τον μηρό με την κνήμη και συμβάλλει στη σταθερότητα της άρθρωσης. Οι άλλοι τρεις σύνδεσμοι είναι ο έσω πλάγιος, ο έξω πλάγιος και ο πρόσθιος χιαστός. Ο οπίσθιος χιαστός είναι από τους πιο ισχυρούς συνδέσμους του γόνατος και είναι υπεύθυνος για τη συγκράτηση της κνήμης και την αποτροπή της ολίσθησής της στον μηρό. Η ρήξη οπίσθιου χιαστού είναι σπάνια και συνήθως είναι αποτέλεσμα κάκωσης μεγάλης βίας.

Οι ρήξεις του οπίσθιου χιαστού συνδέσμου μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε 3 βαθμούς:
1ου βαθμού ρήξη: όταν ο σύνδεσμος διαταθεί ελαφρά αλλά παραμένει σταθερός
2ου βαθμού ρήξη: όταν ο σύνδεσμος παρουσιάζει διάταση και μερική ρήξη των ινών
3ου βαθμού ρήξη: όταν ο σύνδεσμος παρουσιάζει πλήρη ρήξη

Τα αίτια της ρήξης οπίσθιου χιαστού
Αν και σπάνια σε σχέση με τις ρήξεις των άλλων τριών συνδέσμων του γόνατος, η ρήξη του οπίσθιου χιαστού είναι υπαρκτή. Η ρήξη οπίσθιου χιαστού είναι αποτέλεσμα κάκωσης μεγάλης βίας στο γόνατο ή υπερέκτασης του γόνατος. Μπορεί να προέλθει από κάποιο ατύχημα πχ τροχαίο ή ακόμα και στη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων πχ με άμεσο πλήγμα στην περιοχή.

Τα συμπτώματα της ρήξης οπίσθιου χιαστού
Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που συνοδεύουν τη ρήξη οπίσθιου χιαστού είναι:
• Πόνος
• Οίδημα
• Αίσθημα αστάθειας
• Δυσκαμψία της άρθρωσης
• Δυσκολία στη βάδιση.

Η διάγνωση και η θεραπεία της ρήξης οπίσθιου χιαστού
Η ρήξη οπίσθιου χιαστού μπορεί να συνυπάρχει και με άλλες παθήσεις όπως η ρήξη των πλαγίων συνδέσμων του γόνατος. Για να διαγνωστεί ασφαλώς η ρήξη οπίσθιου χιαστού είναι απαραίτητη η λήψη πλήρους ιατρικού ιστορικού, η κλινική εξέταση αλλά και η λήψη ακτινογραφιών και μαγνητική τομογραφία.
Μετά τη διάγνωση ο γιατρός καθορίζει τον καταλληλότερο τρόπο αντιμετώπισης, ανάλογα με τον βαθμό της ρήξης και την έκτασή της, την ηλικία του ασθενούς, το επίπεδο των δραστηριοτήτων που επιθυμεί να έχει ο ασθενής μετά αλλά και τυχόν άλλες κακώσεις που μπορεί να έχουν προκύψει. Οι τρόποι αντιμετώπισης μπορεί να είναι τόσο συντηρητικοί όσο και χειρουργικοί και περιλαμβάνουν:
• Ξεκούραση και αποφυγή δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα
• RICE, δηλαδή Rest (ξεκούραση), Ice (παγοθεραπεία), Compress (περίδεση) και Elevate (ανύψωση) για τον περιορισμό του οιδήματος
• Φυσικοθεραπεία (πλήρες πρόγραμμα ασκήσεων ενδυνάμωσης και ιδιοδεκτικότητας)
• Χειρουργική επέμβαση αρθροσκόπησης με συνδεσμοπλαστική. Κατά τη διάρκεια της επέμβασης ο σύνδεσμος αναπλάθεται είτε με μοσχεύματα από τον ίδιο τον ασθενή είτε από αλλομοσχεύματα. Ταυτόχρονα, η αρθροσκόπηση παρέχει στον ασθενή πλεονεκτήματα όπως: μικρές τομές, λιγότερο πόνο, ταχύτερη επάνοδο στην καθημερινότητά του και ελάχιστη ή καθόλου νοσηλεία.

Μετά τη χειρουργική επέμβαση ο ασθενής θα πρέπει να ακολουθήσει ένα πρόγραμμα Φυσικοθεραπείας προκειμένου να επανακτήσει την πλήρη λειτουργικότητα του γόνατός του αλλά και να επιστρέψει όσο το δυνατόν συντομότερα στις αθλητικές και λοιπές δραστηριότητές του.