Ρήξη τένοντα τετρακεφάλου και πώς αντιμετωπίζεται

Ως ρήξη του τένοντα τετρακεφάλου ορίζεται η σύσπαση του συγκεκριμένου τένοντα και η ταυτόχρονη βίαιη κάμψη του γόνατος. Ο τετρακέφαλος είναι υπεύθυνος για την έκταση του γόνατος μαζί με τους μύες της μπροστινής επιφάνειας του μηρού. Η ρήξη του τένοντα τετρακεφάλου δεν είναι συχνή αλλά όταν προκύψει πρόκειται για σοβαρό τραυματισμό που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. Πιο επιρρεπείς στην πάθηση φαίνονται να είναι οι άνδρες και οι ηλικίες άνω των 40 ετών.

Όταν η ρήξη δεν εκτείνεται σε όλο το μήκος του τένοντα είναι μερική ενώ όταν υπάρχει πλήρης αποκόλληση του τετρακέφαλου τένοντα από την επιγονατίδα, γίνεται λόγος για πλήρη ρήξη του τένοντα τετρακεφάλου.

Τα αίτια της ρήξης τένοντα τετρακεφάλου
Αν και δεν πρόκειται για τραυματισμό που συμβαίνει συχνά, η ρήξη του τετρακέφαλου τένοντα μπορεί να είναι αποτέλεσμα:
• Τραυματισμού, πχ από αθλητική ή άλλη δραστηριότητα
• Τενοντίτιδας
• Σακχαρώδους διαβήτη
• Ρευματοειδούς αρθρίτιδας
• Ουρικής αρθρίτιδας
• Χρόνιας νεφρικής ανεπάρκειας
• Λευχαιμίας
• Συστηματικού ερυθυματώδους λύκου
• Ατροφίας του τένοντα
• Λήψης στεροειδών
• Λήψης συγκεκριμένης αντιβιοτικής αγωγής
• Παρατεταμένης ακινητοποίησης λόγω εξασθένισης των μυών
• Προηγούμενης χειρουργικής επέμβασης.

Τα συμπτώματα της ρήξης τένοντα τετρακεφάλου
Τα πιο κοινά συμπτώματα που αναφέρουν όσοι έχουν υποστεί ρήξη στον τένοντα τετρακεφάλου τους είναι:
• Πόνος
• Οίδημα στο σημείο
• Ήχος και αίσθηση «κλικ» τη στιγμή του τραυματισμού
• Αδυναμία έκτασης του γόνατος
• Δυσκολία στη βάδιση
• Μώλωπες
• Ευαισθησία στο σημείο
• Κενό στο σημείο της ρήξης.

Η διάγνωση και η αντιμετώπιση της ρήξης τένοντα τετρακεφάλου
Για να καθοριστεί ο καταλληλότερο τρόπος αντιμετώπισης της ρήξης τένοντα τετρακεφάλου είναι απαραίτητη η ασφαλής διάγνωση της ρήξης αλλά και του μεγέθους της. Η διάγνωση γίνεται με λήψη πλήρους ιατρικού ιστορικού και κλινική εξέταση ενώ το μέγεθος της ρήξης καθορίζεται από τη λήψη ακτινογραφιών και μαγνητικής τομογραφίας.
Κατόπιν των αποτελεσμάτων και με βάση και την ηλικία του ασθενούς αλλά και το επίπεδο δραστηριοτήτων που επιθυμεί να έχει, ο γιατρός καθορίζει την ενδεδειγμένη θεραπεία. Οι τρόποι αντιμετώπισης της ρήξης τένοντα τετρακεφάλου περιλαμβάνουν:
• Ναρθηκοποίηση για την ακινητοποίηση του τένοντα
• Χειρουργική επέμβαση για τη συρραφή του τένοντα, σε περίπτωση που η ρήξη είναι πλήρης. Η επέμβαση καλό είναι να γίνεται εντός 72 ωρών από την στιγμή της ρήξης καθώς έτσι εξασφαλίζεται η μέγιστη αποτελεσματικότητα της θεραπείας αλλά και η ταχύτερη αποκατάσταση του ασθενούς.

Μετά την επέμβαση ο ασθενής σταδιακά ακολουθεί πρόγραμμα φυσικοθεραπείας ώστε να επανέλθει ενώ εάν πρόκειται για επαγγελματία αθλητή η κατάστασή του επανεξετάζεται πριν την επάνοδό τους στις αγωνιστικές του υποχρεώσεις.