Σύνδρομο Υμενικής Πτυχής και πώς αντιμετωπίζεται

Η υμενική πτυχή αποτελεί το υπόλειμμα μεμβρανών που υπάρχουν στο γόνατό μας κατά την εμβρυακή ανάπτυξη. Οι μεμβράνες αυτές συνήθως απορροφώνται με τη γέννηση ωστόσο δεν αποκλείεται ορισμένα υπολείμματα να παραμένουν στην περιοχή. Η υμενική πτυχή είναι συνήθως ασυμπτωματική ωστόσο όταν υπάρχει πόνος ή/και παρεμποδίζεται η λειτουργία του γόνατος, τότε γίνεται λόγος για το Σύνδρομο υμενικής πτυχής. Το σύνδρομο υμενικής πτυχής εμφανίζεται κυρίως σε παιδιά, εφήβους αλλά και σε νεαρούς ενήλικες.

Ποιες αιτίες προκαλούν το σύνδρομο υμενικής πτυχής;

Το σύνδρομο υμενικής πτυχής προκαλείται από αιτίες όπως:

• Υπερβολική χρήση του γόνατος
  • Ασκήσεις που απαιτούν επαναλαμβανόμενες κινήσεις του γόνατος (πχ τρέξιμο, ποδήλατο κτλ)
  • Τραυματισμός στο γόνατο
  • Αιμάτωμα
  • Αυξημένη σωματική δραστηριότητα
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Κ.α

Με ποια συμπτώματα εμφανίζεται το σύνδρομο υμενικής πτυχής;

Κυριότερο σύμπτωμα του συνδρόμου υμενικής πτυχής είναι ο πόνος στην εσωτερική πλευρά του γόνατος αλλά τα συμπτώματα δεν περιορίζονται μόνο σε αυτό. Πιο αναλυτικά, τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

• Πόνο
  • Πρήξιμο στο γόνατο
  • «κλικ» στο λύγισμα ή στην έκταση του γόνατος
  • Δυσκολία στο (βαθύ) κάθισμα
  • Δυσκολία στο ανεβοκατέβασμα σκάλας
  • Αίσθημα αστάθειας
  • Αίσθημα μαγκώματος

Πώς αντιμετωπίζεται το σύνδρομο υμενικής πτυχής;

Η αντιμετώπιση του συνδρόμου υμενικής πτυχής μπορεί να είναι και συντηρητική αλλά κυρίως είναι χειρουργική. Πιο συγκεκριμένα, η συντηρητική αντιμετώπιση του συνδρόμου περιλαμβάνει:

• Αποφυγή δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα, όπως πχ ανεβοκατέβασμα σκάλας
  • Αποφυγή κάμψης του γόνατος περισσότερο από 90ο
  • Παγοθεραπεία
  • Φαρμακευτική αγωγή με αντιφλεγμονώδη

Τα παραπάνω μέτρα περισσότερο ανακουφίζουν από τα ενοχλητικά συμπτώματα παρά θεραπεύουν ολοκληρωτικά το πρόβλημα. Η οριστική αντιμετώπιση προκύπτει από τη χειρουργική μέθοδο. Η χειρουργική αντιμετώπιση του συνδρόμου υμενικής πτυχής γίνεται με αρθροσκόπηση, η οποία προσφέρει μέγιστη αποτελεσματικότητα με ελάχιστη ταλαιπωρία για τον ασθενή. Η διαδικασία γίνεται με τοπική αναισθησία, έχει μικρή διάρκεια ενώ ο ασθενής είναι σε θέση να εξέλθει από το νοσοκομείο ακόμα και 2 ώρες μετά την επέμβαση και μάλιστα χωρίς να χρειαστεί πατερίτσες. Η επούλωση ολοκληρώνεται σε διάστημα 2-3 εβδομάδων.