Αρθρίτιδα ισχίου: ποιους αφορά και πώς αντιμετωπίζεται

Η αρθρίτιδα ισχίου είναι μια από τις πιο συχνές ορθοπαιδικές παθήσεις και αφορά κυρίως άτομα άνω των 50 ετών. Πρόκειται για φθορά του χόνδρου της άρθρωσης και φλεγμονή της περιοχής, εξαιτίας διαφόρων παραγόντων, η οποία εάν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα κάνει το ισχίο επώδυνο και μη λειτουργικό. Η αρθρίτιδα είναι μια προοδευτική διαταραχή η οποία επιδεινώνεται σταδιακά επιβαρύνοντας σημαντικά την καθημερινότητα των πασχόντων.

Οι κυριότερες μορφές της αρθρίτιδας του ισχίου είναι:
• Ρευματοειδής αρθρίτιδα
• Οστεοαρθρίτιδα
• Μετατραυματική αρθρίτιδα
• Αγκυλωτική σπονδυλαρθρίτιδα.

Τα αίτια της αρθρίτιδας ισχίου

Πιο επιρρεπή στην ανάπτυξη της πάθησης είναι άτομα ηλικίας άνω των 50, άτομα που έχουν υποστεί προηγούμενο τραυματισμό στο ισχίο και τα άτομα που είναι παχύσαρκα. Οι αιτίες που έχουν ενοχοποιηθεί περισσότερο για την ανάπτυξη της αρθρίτιδας ισχίου είναι:
• Γενετικοί παράγοντες
• Φθορά ή καταστροφή του χόνδρου
• Φλεγμονή των μορίων γύρω από την άρθρωση
• Παλαιότερα κατάγματα στην περιοχή
Αυτάνοσα νοσήματα.

Τα συμπτώματα της αρθρίτιδας ισχίου

Η αρθρίτιδα ισχίου συνοδεύεται από συμπτώματα τα οποία διαφέρουν σε κάθε περιστατικό και εξαρτώνται από τον τύπο και τη σοβαρότητα της πάθησης. Επίσης, στα αρχικά στάδια της πάθησης τα συμπτώματα εμφανίζονται λιγότερο συχνά, διάστημα όμως που αυξάνεται όσο η πάθηση προχωρά και δεν αντιμετωπίζεται. Κύριο σύμπτωμα είναι ο πόνος και μειωμένη λειτουργικότητα στην περιοχή εξαιτίας της φλεγμονής ενώ η εξέλιξη της πάθησης περιλαμβάνει δυσκαμψία και διόγκωση. Σταδιακά η πάθηση μπορεί να οδηγήσει και σε αίσθημα κόπωσης και απώλεια της λειτουργικότητας του ισχίου.

Διάγνωση και αντιμετώπιση

Κλινική εξέταση και απεικονιστικές εξετάσεις είναι απαραίτητες για την επιτυχή διάγνωση της αρθρίτιδας ενώ η καταλληλότερη αντιμετώπιση περιλαμβάνει στα αρχικά στάδια συντηρητικές μεθόδους όπως πρόγραμμα φυσικοθεραπείας, φαρμακευτική αγωγή και ενδαρθρικές ενέσεις.
Σε σοβαρές περιπτώσεις η αντιμετώπιση της αρθρίτιδας ισχίου είναι εφικτή με χειρουργική επέμβαση και συγκεκριμένα με τη μέθοδο της αρθροπλαστικής. Ο ασθενής εισέρχεται στο νοσοκομείο την ημέρα της επέμβασης και η νοσηλεία του μπορεί να διαρκέσει 1-3 ημέρες. Εφαρμόζεται είτε ραχιαία είτε γενική αναισθησία και στη συνέχεια ο γιατρός αντικαθιστά τη φθαρμένη άρθρωση με τα κατάλληλα εμφυτεύματα.

Τα πλεονεκτήματα της αρθροπλαστικής ισχίου

Πλέον η αρθροπλαστική ισχίου πραγματοποιείται με τεχνικές που είναι ελάχιστα επεμβατικές καθώς συγκεντρώνουν πολλά πλεονεκτήματα όπως:
• Μείωση της απώλειας αίματος
• σαφώς λιγότερος πόνος
• μείωση των ημερών νοσηλείας
• μείωση του κινδύνου λοιμώξεων
• μείωση της πιθανότητας επιπλοκών
• μικρή διάρκεια χειρουργείου (περίπου 60-90 λεπτά)
• άμεση κινητοποίηση του ασθενούς
• άριστα αποτελέσματα
• ασφαλής τεχνική.

Καθώς ο μετεγχειρητικός πόνος είναι ελάχιστος, ο ασθενής λαμβάνει αναλγητικά για τις πρώτες ημέρες ενώ θα χρειαστεί και ένα πρόγραμμα φυσικοθεραπείας προκειμένου να επανέλθει πλήρως και με μέγιστη λειτουργικότητα στις καθημερινές του δραστηριότητες. Η επιστροφή στην εργασία του υπολογίζεται σε περίπου 4-6 εβδομάδες, ανάλογα και με το είδος της εργασίας.